Arjen de Snoo
Coen van Schaijk, Lukas Wichern
Sanne Schipper - AKD
Sanne Hebbink-Swinkels - Dirkzwager, Rob van Houts - Dirkzwager
Ernst Haverkamp - DLA Piper
Meer mogelijkheden voor de overheid bij het doen van (eigen) Bibob-onderzoek
Het doel van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is het voorkomen dat de overheid door middel van vergunning- of subsidieverlening, het sluiten van vastgoedtransacties of het gunnen van overheidsopdrachten, ongewild criminele activiteiten faciliteert. Teneinde te bepalen of zich een (ernstig) gevaar voordoet dat een bestuursorgaan of een rechtspersoon met een overheidstaak criminele activiteiten faciliteert, moeten zij op grond van de Wet Bibob eerst eigen Bibob-onderzoek doen. Daarna kunnen zij eventueel advies inwinnen bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB). Op 1 oktober 2022 is de tweede tranche van de Wet Bibob in werking getreden. Daarmee hebben bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak (aanzienlijk) meer mogelijkheden gekregen om eigen Bibob-onderzoek te doen. Zo worden zij beter in staat gesteld om zonder tussenkomst van het LBB besluiten te nemen omtrent bijvoorbeeld het al dan niet aangaan van een vastgoedtransactie, dan wel te bepalen om toch om advies te vragen aan het LBB. Ook is het toepassingsbereik van de Wet Bibob verder uitgebreid. In deze bijdrage ga ik op deze laatste wijzigingen nader in.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift