Mr. B.C.H. Wilbrink
Mr. E. Denis, mr. M. Lustenhouwer
Mr. R. Molenaar-Wingens
Prof. mr. dr. E.H.P. Brans
Mr. J.E. de Boer - Londen
Mr. J.E. de Boer - Londen
Drs. E.C. Smit-Bennemeer, D. Klusmeyer - Erasmus Universiteit Rotterdam
RechtspraakTrillinghinder: bij gebrek aan bestuursrechtelijke normering toch civiele risicoaansprakelijkheid en zorgplicht om hinder te reduceren of te compenseren
Bestuursrechtelijke regelgeving en harde normen ter voorkoming van trillinghinder zijn zeer beperkt. De rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde dat het ontbreken van een concrete wettelijke norm de verantwoordelijke – in dit geval ProRail – niet ontslaat van de zorgplicht om de trillinghinder zoveel mogelijk te beperken dan wel degene die hinder ten gevolge van de trilling ondervindt daarvoor te compenseren. Op de verantwoordelijke rust een risicoaansprakelijkheid.
In haar tussenvonnis van 8 april 2020, gepubliceerd op 11 april 2022, oordeelt de rechtbank Zeeland-West-Brabant (ECLI:NL:RBZWB:2020:7212) dat op ProRail als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur een risicoaansprakelijkheid rust. ProRail was op de hoogte van de door eiser gestelde hinder en het had volgens de rechtbank daarom op de weg van ProRail als concessiehouder gelegen om de impact van de trillingen op de woning van eiser te reduceren, dan wel eiser voor schade ten gevolge van de trillinghinder te compenseren. ProRail heeft bij de uitvoering van haar taak niet alleen rekening te houden met de wettelijke normen maar ook met ongeschreven zorgvuldigheidsnormen.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift