Mr. P.T.J. Wolters
Mw. mr. dr. E.A.G. van Schagen
Mr. T.F. Walree
Mr. J.J. Dammingh
Mr. I. Visser
Mr. dr. J.J.A. Braspenning
Mr. S. Ben Yaklaf
Cyberjunk: over de non-conformiteit van videogames
In deze bijdrage onderzoek ik de conformiteitsvereisten bij videogames. Daarnaast bespreek ik de mogelijke problemen bij het uitoefenen van de verschillende remedies door de consument als er sprake is van non-conformiteit. In de nieuwe bepalingen van Boek 7 BW ter omzetting van de Richtlijn digitale inhoud geeft de wetgever verschillende aanknopingspunten voor de conformiteitsbeoordeling van games, zoals ‘technische normen of sectorspecifieke gedragscodes’. Daarnaast bevatten de nieuwe bepalingen op digitale inhoud en digitale diensten toegespitste begrippen, waaronder ‘functionaliteit’, ‘interoperabiliteit’ en ‘continuïteit’. De in de wet genoemde aanknopingspunten zijn niet limitatief. Ik stel daarom dat bij de conformiteitsbeoordeling van videogames ook visuele eigenschappen en technische onvolkomenheden, zoals bugs en crashes, mogen worden betrokken. Indien de game via de subjectieve en/of objectieve conformiteitscriteria geldt als non-conform, dan is de consument bevoegd om nakoming te eisen, de prijs te verminderen of de overeenkomst te ontbinden. Uit de structuur van artikel 7:50ai BW en de aard van videogames leid ik echter af dat niet elke remedie steeds mogelijk is.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift