Mr. dr. V.J.A. Sütő, mr. E. Willems
Mr. V.R. Pool, mr. T. Holsbrink
Dr. W. Verheyen, mr. B.M. Dikker
Mr. J.E. de Boer - Londen
Mr. Ph. Van Dijck - Ambos Lawyers
Mr. J.E. de Boer - Londen
N. Ahmadi - Fac. International & European Law UvA
Het vierde spoorwegpakket: de laatste loodjes …
Rond 1991 start de Europese Unie met de liberalisering van de spoorbranche. Het vierde spoorwegpakket vormt het voorlopige sluitstuk van dit proces dat één Europese spoorwegruimte zonder interne barrières tot stand wil brengen. Het pakket kent een marktpijler en een technische pijler. De technische pijler richt zich op het verder verbeteren van de veiligheid, betrouwbaarheid en interoperabiliteit van het Europese spoorwegsysteem. De marktpijler regelt de verdergaande openstelling van de spoormarkt: spoorwegondernemingen krijgen recht op toegang tot de infrastructuur van de lidstaten om personenvervoerdiensten per spoor te verrichten; het onderhands gunnen van personenvervoer wordt beperkt. Met name deze marktpijler vormt onderwerp van een politiek-juridische discussie.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift