S.H. Ranchordás
C.A.N.M.Y. Cauffman
Oneerlijke platform-to-business-handelspraktijken: oude kwesties, nieuwe regelgeving
In hoeverre zijn platforms vrij om hun voorwaarden te bepalen? In de afgelopen twee jaren heeft de Europese Commissie onderzoek gedaan en advies ingewonnen over hoe platforms met zakelijke gebruikers en consumenten omgaan. Zorgen zijn geuit over eenzijdige veranderingen in overeenkomsten, ongegrond deactiveren van gebruikers, geringe doorzichtigheid van de criteria waarop rankings worden gebaseerd, de toegang tot en overdraagbaarheid van gegevens, en de onvoldoende mogelijkheden voor geschillenbeslechting. Een Voorstel voor een Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten is verschenen in april 2018.
In tegenstelling tot sommige critici, laat dit artikel zien dat hoewel oneerlijke handelspraktijken geen nieuw probleem zijn, er geen overtuigende oplossing voor is binnen het mededingingsrecht. Dit artikel biedt een kritische blik op de oneerlijke platform-to-business-handelspraktijken en op het vermogen van de voorgestelde regelgeving om deze oude problemen op te lossen. De voorgestelde verordening is omdat zij de transparantie bevordert, een belangrijke stap om te komen tot een eerlijkere digitale omgeving voor professionele gebruikers. Toch is zij op zichzelf niet genoeg om de moeilijke vragen rondom de billijkheid te beantwoorden. Hier blijft mededingingsrecht een belangrijke rol spelen.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift