Click & Brick. Mededingingsrechtelijke aspecten van internetverkoop
Deze bijdrage bespreekt de toepassing van het mededingingsrecht op overeenkomsten die de online verkoop van producten en diensten betreffen. Het Europese mededingingsrecht met betrekking tot distributieovereenkomsten staat daarin centraal. Deze bijdrage gaat in op een aantal economische inzichten en het mede daarop gebaseerde mededingingsrechtelijke regelgevend kader en bespreekt drie specifieke thema’s die in de afgelopen jaren de aandacht hebben getrokken: (i) meestbegunstigingsclausules opgelegd aan marktpartijen die hun producten en diensten aanbieden op hotelboekingssites en andere verkoopplatforms, (ii) beperkingen van internetverkoop in het kader van selectieve distributiesystemen en (iii) verticale prijsbinding. Geconcludeerd wordt dat de decentrale toepassing van het Europese mededingingsrecht op internetverkoop allesbehalve uniform is.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift