Mr. dr. P.W.J. Verbruggen
Mr. dr. B.B. Duivenvoorde
Mr. dr. L.B.A. Tigelaar, mw. prof. mr. drs. C.M.D.S. Pavillon
Prof. mr. dr. M.B.M. Loos
Mw. mr. M.P.M. Hennekens, mw. mr. F.C. van der Jagt-Vink
Mw. mr. dr. I. Visser
Mr. dr. J.J.A. Braspenning
Mr. S. Ben Yaklaf
Datagedreven marketing en de toekomst van het consumentenrecht: tijd voor een nieuwe beschermingsgedachte?
Wie publicaties leest op het gebied van marketing ziet een belangrijke trend voor de toekomst. Bedrijven verzamelen steeds meer informatie over het beslisgedrag van consumenten. Daarmee komen bedrijven steeds dichter bij een accurate voorspelling van het gedrag van consumenten, bijvoorbeeld via psychologische profielen en de herkenning van gezichtsuitdrukkingen. Dit artikel bespreekt welke veranderingen te verwachten zijn op het gebied van datagedreven marketing en of de huidige beschermingsgedachten die ten grondslag liggen aan het consumentenrecht voldoende basis bieden om de consument te beschermen tegen deze ontwikkelingen. Omdat de nieuwe ontwikkelingen naar verwachting een nieuw soort ongelijkheid tussen handelaar en consument met zich brengen, betoogt dit artikel dat het tijd is voor een heroverweging van de beschermingsgedachten.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift