Mr. H. Boonk
Mw. mr. dr. E.J.A. Franssen
Mr. J.E. de Boer - IMO Londen
Mr. J.E. de Boer - IMO Londen
Mw. mr. A.H.M. Zwanikken - Fac. Rechtsgeleerdheid EUR
Ketenaansprakelijkheid in het internationale wegtransport: een papieren tijger?!
Met de toepasselijkheid van de Wet aanpak schijnconstructies op overeenkomsten tot vervoersovereenkomsten per 1 januari 2017 geldt de ketenaansprakelijkheid voor de loonbetaling in het internationale wegtransport. De ketenaansprakelijkheid geldt voor de opdrachtgever van de werkgever en alle opdrachtgevers hoger in de keten. Concreet betekent dit dat klanten van vervoerders door de werknemers van de vervoerder aangesproken kunnen worden op loonbetaling als hun werkgever in gebreke blijft. Maar ook expediteurs die vervoerders een transportopdracht geven kunnen door de werknemers van de vervoerder worden aangesproken op loonbetaling. De wet heeft echter onvoldoende rekening gehouden met de situatie dat chauffeurs vaak in verschillende naast elkaar staande ketens werkzaam zijn. Bovendien heeft de wet onvoldoende rekening gehouden met grensoverschrijdende situaties. Dit betekent dat een chauffeur die te weinig loon heeft ontvangen ten eerste moet nagaan welke opdrachtgever in welke keten hij voor welk deel van het loon kan aanspreken. In de tweede plaats moet hij nagaan voor welke dagen van die maand hij een beroep kan doen op de Nederlandse regeling van de ketenaansprakelijkheid en voor welke dagen hij een beroep kan doen op buitenlandse regelingen van ketenaansprakelijkheid, als hij in verschillende landen heeft gereden. Hierdoor kan geconcludeerd worden dat de ketenaansprakelijkheid voor het internationale wegtransport een papieren tijger is.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift