In dit boek komen allereerst de bronnen van het luchtrecht aan de orde, waarbij steeds in grote lijnen de herkomst en inhoud van de regeling uiteen zullen worden gezet. Dit geeft de lezer inzicht in welke verdragsrechtelijke regelingen het luchtvervoerrecht beheersen en wat hun onderlinge relatie is.
De auteur behandelt in haar boek de onderstaande onderwerpen:
-
Wanneer is het Verdrag van Montreal of het Warschau-regime toepasselijk?
-
Het begrip vervoerovereenkomst. Een van de toepasselijkheidseisen van het verdrag en van belang voor de vaststelling wie als vervoerder kan worden aangesproken onder een van beide verdragen.
-
De aansprakelijkheidsregeling van het Verdrag van Warschau en het Verdrag van Montreal.
-
Het schadebegrip. Welke schadesoorten komen voor vergoeding in aanmerking? Wat is de limitering van de aansprakelijkheid? Wat is de (on)mogelijkheid van doorbraak van de limiet?
-
Wat is de grondslag van het vorderingsrecht? Wie is gerechtigd een vordering in te stellen op grond van de verdragen?
Tevens wordt aandacht besteed aan een typische luchtrechtelijke particulariteit: de protestplicht van de geadresseerde. In het boek zijn een uitgebreid trefwoorden-, rechtspraak- en artikelenregister opgenomen.
Dit boek is de handelseditie van het proefschrift met dezelfde titel.
Met samenvatting in het Engels Liability in Air Carriage
Carriage of cargo under the Warsaw and Montreal conventions
Ook beschikbaar via LI Library en XPOSI-shop.
Voorwoord
Lijst van gebruikte afkortingen
1 Inleiding
2 De bronnen van het luchtrecht
2.1 Inleiding
2.2 De verdragsrechtelijke elementen van het Warschau systeem
2.2.1 Verdrag van Warschau 1929
2.2.2 Haags Protocol 1955
2.2.3 Aanvullend Verdrag van Guadalajara 1961
2.2.4 Guatemala City Protocol 1971
2.2.5 Montreal Protocollen 1975
2.3 Privaatrechtelijke overeenkomsten
2.3.1 Montreal Agreement 1966
2.3.2 Malta Agreements
2.3.3 Japanese Initiative 1992
2.3.4 De IATA Intercarrier Agreements
2.4 Europese verordeningen
2.5 Het Verdrag van Montreal
2.6 Titel 16 (Exploitatie) van Boek 8 BW
2.7 Conclusie
3 De toepasselijkheid
3.1 Inleiding
3.2 Materiële afbakening
3.3 Reikwijdtebepalingen
3.3.1 Artikel 1 lid 1 VvM (art. 1 lid 1 VvW/HP)
3.3.1.1 De overeenkomst tussen partijen
3.3.1.2 Het begrip ‘vervoer’
3.3.1.3 Het begrip ‘goederen’
3.3.1.4 Het begrip ‘luchtvaartuig’
3.3.1.5 De begrippen ‘tegen betaling of gratis door een luchtvaartonderneming’
3.3.2 Internationaal vervoer
3.3.2.1 Plaats van vertrek en bestemming in een verdragsstaat
3.3.2.2 Verdragssluitende partijen
3.3.2.3 De verhouding tussen het Verdrag van Warschau en protocollen
3.3.2.4 De verhouding tussen ‘Montreal’ en ‘Warschau’
3.3.3 Uitgezonderd vervoer
3.4 Conclusie
4 De vervoerovereenkomst
4.1 Inleiding
4.2 Afbakening van de vervoerovereenkomst
4.2.1 Luchtrechttypische termen
4.2.2 Het begrip ‘vervoerovereenkomst’ onder Warschau en Montreal
4.2.3 Bevrachting zijnde vervoer en bevrachting niet zijnde vervoer
4.2.4 Vervoer of expeditie
4.3 Opvolgend vervoer en ondervervoer
4.3.1 Opvolgend vervoer
4.3.2 Ondervervoer
4.3.3 Het onderscheid tussen opvolgend vervoer en ondervervoer
4.4 Gecombineerd vervoer
4.4.1 Trucking
4.4.1.1 Overeengekomen en niet-overeengekomen trucking
4.4.1.2 Niet-overeengekomen trucking onder het Verdrag van Montreal
4.4.2 Gecombineerd vervoer onder Warschau en Montreal / 124
4.4.2.1 Gecombineerd vervoer
4.4.2.2 Afbakening van de periode van aansprakelijkheid
4.4.3 De verhouding tussen trucking en gecombineerd vervoer
4.4.4 Het toepasselijke recht op het wegdeel
4.4.5 Conclusie
5 Aansprakelijkheid
5.1 Inleiding
5.2 Het aansprakelijkheidsmodel onder het Verdrag van Warschau en Haags Protocol
5.2.1 Het juridisch kader
5.2.2 Aansprakelijkheidsprincipes in nationale rechtsstelsels
5.2.3 De hoofdverplichtingen van de vervoerder onder het Verdrag van Warschau en Haags Protocol
5.2.3.1 Vernieling, verlies en beschadiging van de vervoerde goederen
5.2.3.2 Vertraging
5.2.4 Overmacht onder het Verdrag van Warschau en Haags Protocol
5.2.4.1 Alle noodzakelijke maatregelen
5.2.4.2 Ondergeschikten en hulppersonen
5.2.5 Eigen schuld van de benadeelde
5.2.6 Aard of eigen gebrek van de vervoerde zaken
5.2.7 Conclusie
5.3 Het aansprakelijkheidsmodel onder het Montreal Protocol nr. 4 en het Verdrag van Montreal
5.3.1 Het juridisch kader
5.3.2 Vernieling, verlies en beschadiging
5.3.3 Vertraging
5.3.4 Eigen schuld van de benadeelde
5.3.5 Conclusie
5.4 De periode van aansprakelijkheid
5.4.1 Rechtsontwikkeling
5.4.2 Verdragshistorie
5.4.2.1 Verdrag van Warschau
5.4.2.2 Montreal Protocol nr. 4
5.4.2.3 Verdrag van Montreal
5.4.3 De hoede van de vervoerder
5.4.3.1 Directe of indirecte invloedssfeer van de vervoerder
5.4.3.2 Inontvangstneming en aflevering
5.4.4 Territoriale begrenzing van de aansprakelijkheid
5.4.4.1 De grenzen van de luchthaven
5.4.4.2 Accessoir vervoer
5.4.5 Conclusie
6 Schade
6.1 Inleiding
6.2 Voor vergoeding in aanmerking komende schade
6.2.1 Een introductie van het begrip ‘schade’
6.2.2 Het schadebegrip onder Warschau en Montreal
6.2.3 Schade voortspruitend uit vertraging
6.2.4 De zogenaamde ‘Cargofoor-schades’
6.2.5 Conclusie
6.3 Beperking van aansprakelijkheid
6.3.1 De aansprakelijkheidslimiet
6.3.1.1 Juridisch kader onder het Verdrag van Montreal
6.3.1.2 Ratio van de aansprakelijkheidslimiet
6.3.1.3 Hoogte van de limiet in verdragshistorisch perspectief
6.3.1.4 De bijzonderewaardeverklaring
6.3.1.5 De ‘roltrapclausule’
6.3.2 Berekening van de limiet
6.3.2.1 Het in aanmerking te nemen gewicht
6.3.2.2 Omrekening naar nationale valuta
6.3.2.3 De luchtvrachtbrief
6.3.2.4 Proceskosten
6.3.3 Doorbraak van de aansprakelijkheidslimiet
6.3.3.1 De doorbraakregeling onder het Verdrag van Warschau 1929
6.3.3.2 De doorbraakregeling onder het Haags Protocol 1955
6.3.4 Afschaffing van de doorbraakregeling
6.3.4.1 Verdragshistorie
6.3.4.2 Kritiek
6.3.5 Conclusie
7 Vorderingsrecht en vorderingsgerechtigdheid
7.1 Inleiding
7.2 Het vorderingsrecht
7.2.1 De grondslagdiscussie onder het Verdrag van Warschau
7.2.2 Samenloop van vorderingen
7.2.3 De ‘exclusiviteit’
7.3 De vorderingsgerechtigdheid
7.3.1 De afzender en de geadresseerde
7.3.2 De kring van vorderingsgerechtigden
7.3.2.1 De positie van de derde onder het Verdrag van Warschau
7.3.2.2 De Hoge Raad en de distributieleer
7.3.2.3 De positie van de derde onder het Montreal Protocol nr. 4 en Verdrag van Montreal 1999
7.4 De protestplicht van de geadresseerde
7.4.1 Het juridische kader
7.4.2 Aanknopingspunten in het verdrag en verdragshistorie
7.4.3 Deelverlies en de jurisprudentie
Samenvatting
Summary
Annex 1 Verdrag van Warschau 1929
Annex 2 Haags Protocol 1955
Annex 3 Aanvullend Verdrag van Guadalajara 1961
Annex 4 Montreal Protocol nr. 4 1975
Annex 5 Verdrag van Montreal 1999
Lijst van geraadpleegde literatuur
Trefwoordenregister*
Artikelenregister
Rechtspraakregister