De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) is een belangrijke stap in het reguleren van dienstverleners met betrekking tot cryptoactiva. Het doel van MiCAR is om de regelgeving in Europa verder te harmoniseren om een gelijk speelveld te creëren. Ook wordt innovatie zo verder ondersteund. Tegelijkertijd is deze regelgeving bedoeld om investeerders beter te beschermen. Tot slot is MiCAR een belangrijke stap om de financiële stabiliteit te waarborgen en een integere markt te faciliteren.
Dit boek is bedoeld om ondersteuning te bieden aan Crypto-Asset Service Providers (CASP’s) die een MiCAR-vergunning willen aanvragen en voor aanbieders van crypto-assets. Ook vergunninghoudende instellingen kunnen dit boek gebruiken als naslagwerk om zo compliant te blijven aan de MiCAR-verplichtingen. Onderwerpen als vergunningsvereisten, gedragsregels, prudentiële regels, aanbiedingseisen, marktmisbruik, anti-witwasregelgeving, Travel Rule en toezichthouders worden uitvoerig besproken
Doelgroep voor dit boek zijn (bedrijfs)juristen, advocaten, toezichthouders, compliance officers en directieleden van crypto-ondernemingen.
Mr. Jonneke van Poelgeest is advocaat bij Trivvy advocatuur te Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in financieel recht, met een focus op krediet en crypto.
Mr. Willem Röell is advocaat financieel recht bij De Roos (advocatuur, notariaat, belastingadvies). Hij onderzoekt de juridische aspecten van crypto sinds 2013.
Prof. dr. mr. Tom Loonen is hoogleraar financieel recht & integriteit aan de VU University Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in anti-money laundering en integriteitsvraagstukken.
Inhoud
Lijst van gebruikte afkortingen
1 Inleiding
2 Toepassingsbereik MiCAR
2.1 Inleiding
2.2 MiCAR toepassingsbereik: cryptoactiva
2.3 MiCAR toepassingsbereik: cryptodienstverlening
2.4 MiCAR toepassingsbereik: cryptoactivamarkten
2.5 Territoriale reikwijdte MiCAR
2.6 Inwerkingtreding van MiCAR en overgangsregelingen
3 Regelgevend kader Crypto-Asset Service Providers (CASP’s)
3.1 Inleiding
3.2 Vergunningplicht en paspoorten CASP’s
3.3 Vergunningvereisten voor alle CASP’s
3.4 Gedragsregels CASP’s
3.5 Prudentiële vereisten CASP’s
3.6 Overige regels vergunninghoudende CASP’s
3.7 Geen vergunning nodig voor cryptoactivadiensten
3.8 Enkele praktische tips bij vergunningaanvragen
4 Aanbiedingen aan het publiek van ORT’s
4.1 Aanbieding aan het publiek
4.2 Whitepaper
4.3 Vrijstellingen en uitzonderingen whitepaper
4.4 Veiligstellen geldmiddelen en cryptoactiva bij aanbiedingen
4.5 Publiceren resultaat van de aanbieding
4.6 Herroepingsrecht en terugbetaling
4.7 Aansprakelijkheid
4.8 Marketing
5 Regelgevend kader ART’s en EMT’s
5.1 Inleiding stablecoins
5.2 Vergunningplicht aanbieder ART’s en EMT’s
5.3 Whitepaper ART’s en EMT’s
5.4 Rapportering
5.5 De toekomst van stablecoins onder MiCAR
6 Marktmisbruik
6.1 Handel met voorwetenschap bij crypto
6.2 Voorwetenschap
6.3 Openbaarmaking voorwetenschap
6.4 Verbod handel met voorwetenschap
6.5 Verbod op marktmanipulatie
6.6 Preventie en opsporing van marktmisbruik
6.7 Sancties
7 Anti-witwasregels en sanctiewetgeving onder MiCAR
7.1 Bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering onder MiCAR
7.2 Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft)
7.3 Transactiemonitoringsproces en melding ongebruikelijke
transacties
7.4 Meldingen bij FIU-NL
7.5 Sanctiewetgeving en MiCAR
8 De Travel Rule
8.1 Inleiding
8.2 Reikwijdte ToFR3
8.3 Vereisten voor de CASP van de initiator
8.4 Vereisten voor de CASP van de begunstigde
8.5 Intermediaire CASP’s
8.6 Beperkende maatregelen
8.7 Data en AVG
8.8 ToFR4
8.9 Uitdagingen in de praktijk
8.10 Sunrise probleem
8.11 Discovery probleem
8.12 Verschillende Travel Rule protocollen
8.13 Self-hosted wallets en DeFi
8.14 Ontbrekende informatie
8.15 Implementatie en tooling
8.16 Relaties tussen CASP’s
8.17 Afsluitende overwegingen Travel Rule
9 Toezicht op naleving van de MiCAR
9.1 Inleiding
9.2 Bevoegde autoriteiten
9.3 De rol van de Autoriteit Financiële Markten (AFM)
9.4 De rol van De Nederlandsche Bank (DNB)
9.5 De rol van de European Securities and Markets Authority (ESMA)
9.6 De rol van de European Banking Authority (EBA)
9.7 De rol van de Europese Centrale Bank (ECB)
9.8 De rol van de Anti-Money Laundering Authority (AMLA)
10 Afronding
Literatuurlijst
Trefwoordenregister
Bijlage 1. Overzicht guidelines, RTS en ITS
Bijlage 2. Overzicht van de verplichtingen voor het cliëntonderzoek en de monitoring
Over de auteurs
Dankwoord