Het thema 'klantbelang centraal' gaat verder dan alleen de vraag in welke mate een financiële onderneming een zorgplicht heeft jegens haar klanten. Het thema is bepalend voor de wijze waarop en aan wie welke financiële diensten worden verleend. Financiële ondernemingen moeten hun verdienmodel hierop aanpassen. De aankomende regelgeving dwingt financiële ondernemingen hiertoe. Het provisieverbod, regels over het productontwikkelingsproces, de verplichting tot ketenbeheersing, het afnemen van het financieel rijbewijs, het afleggen van de bankierseed en de invoering van de publiekrechtelijke zorgplicht zijn voorbeelden van het ingrijpen door de wetgever. In deze bundel belichten experts werkzaam in de (financiële) praktijk en in de wetenschap hun visie op het thema 'klantbelang centraal'.
Klantbelang Centraal bevat bijdragen van: prof. mr. W.H. Van Boom, mr. E.V.G. Bot, prof. mr. D. Busch, mr. M.R. van Dam, mr. E.M. Dieben, mr. F.M.A. 't Hart, ir. Th.F. Kockelkoren MBA, dr. A.J.C.C.M. Loonen, mr. M.L. Tuil en mr. J. Wortel.
Ook beschikbaar via LI Library en XPOSI-shop.
1. Herkomst en ontwikkeling van het begrip 'klantbelang centraal' – mr. E.M. Dieben
2. De impact van het klantbelang op het verdienmodel – mr. F.M.A. 't Hart
3. Het productgoedkeuringsproces en het productherbeoordelingsproces en het centraal stellen van het Klantbelang – mr. E.V.G. Bot
4. Contouren van een generieke zorgplicht in de Wft – prof. mr. D. Busch
5. Tekstbegrip en klantbelang bij financiële producten – mr. M.R. van Dam, prof. mr. W.H. van Boom en mr. M.L. Tuil
6. Klantbelang Centraal: een kritische beschouwing – dr. A.J.C.C.M. Loonen
7. Een hele zorg; de eigen verantwoordelijkheid van de financiële consument – mr. J. Wortel
8. het centraal stellen van het klantbelang: waarom, wat en hoe? – ir. Th.F. Kockelkoren MBA
Over de auteurs