Elektronisch verzekeren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen het verzekeringsbedrijf.
Deze wijze van verzekeren heeft grote gevolgen voor allerlei aspecten van de bedrijfsvoering van verzekeraars.
Vanuit dit perspectief organiseerde de Master Verzekeringskunde van de UvA Amsterdam Business School in samenwerking met het Eggens Instituut voor Postacademisch Onderwijs, de Open Universiteit Nederland, het Nederlands Tijdschrift voor Handelsrecht en het Verbond van Verzekeraars op vrijdag 25 januari 2008 het symposium ‘E-commerce en verzekeringen’.
Als sprekers traden op:
Drs. R.C.W. van der Voort (opleidingsdirecteur Master Verzekeringskunde UvA Amsterdam Business School en verbonden aan UvA Amsterdam School of Economics)
Prof. dr. E. Peelen (hoogleraar Marketing Nyenrode Business Universiteit)
Dr. W. Kanning (universitair hoofddocent Bedrijfseconomie Faculteit Economie en BedrijfskundeUvA)
Dr. H.P.A.J. Martius (advocaat AKD Prinsen Van Wijmen, onderzoeker OUNL en docent Verzekeringsrecht UvA Amsterdam Business School)
Dagvoorzitters waren:
Prof. dr. W.M.A. Kalkman (hoogleraar Verzekeringsrecht UvA en chief legal officer INGInsurance Europe)
Dr. M.L. Hendrikse (opleidingsdirecteur Master Verzekeringskunde UvA Amsterdam Business School, docent/onderzoeker Privaatrecht UvA en universitair hoofddocent Privaatrecht OUNL)
Voorwoord
DEEL 1. JURIDISCHE ASPECTEN VAN ELEKTRONISCH VERZEKEREN
1 De elektronische verklaring – H.P.A.J. Martius
1.1 De werking van een elektronische verklaring
1.2 Nuanceringen van de mailboxontvangsttheorie
1.3 De toegankelijkheidstheorie
1.4 Conclusie
2 De mogelijkheden van het langs elektronische weg verstrekken van informatie
vóór het sluiten van een verzekering – W.M.A. Kalkman
2.1 De betekenis van elektronische communicatie voor het verzekeringsbedrijf en de consument
2.2 Hoe zullen verzekeraars hun verzekeringen via internet aanbieden?
2.3 Op welke wijze mag reclame langs elektronische weg gemaakt worden?
2.4 Precontractuele informatieverstrekking
3 Elektronische algemene (verzekerings)voorwaarden – H.P.A.J. Martius
3.1 Elektronische algemene voorwaarden
3.2 Toepasselijkheid van elektronische algemene voorwaarden
3.3 Elektronische verzekeringsvoorwaarden en informatieplicht
3.4 Opslag en toegankelijkheid
3.5 De subsidiaire mogelijkheid van art. 6:234 lid 1 sub c BW
3.6 Uitsluiting van grote ondernemers ex art. 6:235 BW
3.7 Elektronischecommunicatieclausules
3.8 Conclusie
4 De totstandkoming langs elektronische weg van de (verzekerings)overeenkomst
– H.P.A.J. Martius
4.1 Algemeen regelgevend kader en het elektronischeovereenkomstenrecht
4.2 De totstandkoming langs elektronische weg
4.3 Aanbod of uitnodiging tot het doen van een aanbod
4.4 Het elektronische aanbod
5 De mogelijkheden van het langs elektronische weg verstrekken van informatie
ná het sluiten van een verzekering – W.M.A. Kalkman
5.1 Algemene opmerkingen
5.2 De polis als bewijsmiddel
5.3 Mededelingen tijdens de looptijd van de verzekering
DEEL 2. BEDRIJFSKUNDIGE ASPECTEN VAN ELEKTRONISCH VERZEKEREN
6 E-commerce bedrijfskunde-onderwijs gebaseerd op actief en betrokken
leren – R.C.W. van der Voort
6.1 Inleiding
6.2 Casemethode op Harvard Business School
6.3 De inductieve methode en cases
6.4 Wat houdt de casemethode in
6.5 De praktijk: twee cases
ING DIRECT
eBay: The Customer Marketplace
6.6 Cases en theoretische literatuur als complement
6.7 Conclusie
DEEL 3. E-INSURANCE EN MARKETING
7 Internet en de website in de verzekeringssector – E. Peelen
7.1 Web 2.0
7.2 Traffic building
7.3 Informatie
7.4 Het realiseren van kwaliteit tijdens het bezoek
7.5 Van bezoek tot transactie
7.6 Van transactie tot levering
7.7 Van levering tot retentie
7.8 Resultaatmeting
7.9 Conclusie
DEEL 4. ELEKTRONISCH VERZEKEREN EN KOSTENSTRUCTUREN
8 Verandering in kostenstructuren in geval van elektronisch verzekeren
– W. Kanning
8.1 Inleiding
8.2 Kostenbesparingen door het gebruik van internet
8.3 Meetbaarheid van het gebruik van internet
8.4 Kostenbesparingen bij verzekeringsmaatschappijen
8.5 De verlaging van zoekkosten
8.6 Conclusie