Het thema ‘onafhankelijkheid van de faillissementscurator’ stelt het belang van een (in de ogen van een redelijk oordelende derde) onafhankelijk optredende curator voorop. Het preadvies gaat in op de sterke verbondenheid van het insolventierecht met het systeem van nationaal burgerlijk recht en procesrecht. Geschetst worden status, bevoegdheden en toezicht op de curator in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, alsmede internationale aanbevelingen over de professionele regels en gedragsregels voor curatoren, zoals die van staat die van de Wereldbank, United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL) en European Bank for Reconstruction and Development (EBRD).
Dit leidt tot een beschouwing van de onafhankelijkheid van een curator ten opzichte van de schuldenaar, van de schuldeisers en ten opzichte van de rechter-commissaris. In het laatste hoofdstuk wordt betoogd dat Europese ontwikkelingen (waaronder de voorgestelde wijziging van de Europese Insolventieverordening) ertoe nopen vaart te maken met het in de wet vastleggen van regels die de onafhankelijkheid van een faillissementscurator waarborgen.
Prof. mr Bob Wessels (1949) is (internationaal) juridisch adviseur te Dordrecht en hoogleraar internationaal insolventierecht Universiteit Leiden.
Ten geleide
1 Inleiding
1.1 Internationale context
1.2 Sterke verbondenheid insolventierecht met nationaal recht
1.3 Kwalificaties voor de faillissementscurator
1.4 Insolventierecht als onrustig bezit
1.5 Indeling van dit preadvies
2 Faillissementscurator in Nederland
2.1 Taak
2.2 Vereisten voor aanstelling als curator
2.3 Toezicht op de curator
2.4 Honorarium
2.5 Ontslag
2.6 Verantwoording
2.7 Rechtspositie
2.8 De advocaat als curator
3 Internationale aanbevelingen
3.1 Inleiding
3.2 Wereldbank
3.3 United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL)
3.4 European Bank for Reconstruction and Development (EBRD)
3.5 Voorlopige conclusies
4 België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
4.1 Inleiding
4.2 België
4.3 Duitsland
4.4 Verenigd Koninkrijk
4.5 Voorlopige conclusies
5 Nadenken over onafhankelijkheid
5.1 Inleiding
5.2 Onaf hankelijkheid als wezenskenmerk bij juridische beroepen
5.3 Onaf hankelijkheid van de faillissementscurator
5.3.1 Ten opzicht van kantoor(genoten)
5.3.2 Ten opzichte van de schuldenaar
5.3.3 Ten opzichte van schuldeisers
5.3.4 Ten opzichte van de rechter-commissaris
5.4 Voorlopige conclusies
6 Europese ontwikkelingen
6.1 Inleiding
6.2 Europese Insolventieverordening
6.2.1 Coördinatie van insolventieprocedures
6.2.2 Beginsel van loyale samenwerking ex Artikel 4(3) VEU
6.3 Voorstel tot wijziging van de Insolventieverordening
6.4 Voorlopige conclusie
7 Samenvatting en conclusies
Bijlage A INSOLAD Praktijkregels voor curatoren
Bijlage B Recofa-uitgangspunten bij de benoeming van curatoren en bewindvoerders in faillissementen en surseances van betaling
Bijlage C UNCITRAL Legislative Guide on Insolvency Law (2004)
Bijlage D EBRD INSOLVENCY OFFICE HOLDER PRINCIPLES
Bijlage E CODE OF ETHICSFOR BANKRUPTCY ADMINISTRATORS